Vakantie 2005 was super!
Via Shoestring hadden we een reis geboekt die uit 10 dagen rondreis Sri Lanka bestond en daarna 4 dagen Malediven.....
Klonk goed en is uiteindelijk ook helemaal goed bevallen.
Via m'n eigen site daarom maar even een verslag van wat voor mij een vakantie is geworden om zeker dikwijls aan terug te denken.
Voor de mensen die deze of een soortgelijke reis ook willen maken. Tussen de haakjes in het rood staan de prijzen voor de excursies.
Omdat Sri Lanka veel last heeft van de gevolgen van de tsunami in december 2004 (toerisme is nog maar 10% in vergelijking met voor de tsunami), zijn er een aantal prijzen het laatste jaar gestegen. Op die manier kunnen de lasten nog betaald worden.

Dag 1
Voor onze reis moesten we om 5 uur op schiphol zijn om onze tickets op te halen
(de overige gegevens waren al doorgemaild of toegezonden). Als eerste hadden we om half 8 's avonds een vlucht vanaf Schiphol naar Londen Heathrow.  Daar hadden we een overstap naar Colombo airport in Sri Lanka. Voor deze overstap hadden we 2 uur de tijd en aangezien alles goed aangegeven was en duidelijk uitgelegd op schiphol hadden we ruimschoots de tijd nog even op Heathrow te snuffelen in de winkeltjes en nog wat te gaan drinken alvorens we naar de gate moesten om te boarden. Op tijd vertrokken we om 21:45 (lokale tijd / -1 uur t.o.v Amsterdam) van Londen Heathrow met Sri Lanka Air (www.srilankan.aero) naar Colombo.
De reis in het vliegtuig was voor mij al een belevenis op zich. Als je nog nooit eerder verder gevlogen hebt dan Spanje en Griekenland ben je niet gewend in een vliegtuig te zitten met zoveel extra's. Elke stoel had een eigen schermpje en  naast keuze uit diverse tv-kanalen konden we er ook spelletjes mee spelen als patience. Dus naast wat slapen en alvast een voorproefje op het Srilankeese eten was de reis zo om met films als. Herbie, Mr. en Mrs. Smith en wat komedies die ook op de Nederlandse TV te zien zijn. Geen ondertiteling maar we konden wel alvast mooi ons Engels een beetje oefenen.

Dag 2
Om ongeveer  13:30 (lokale tijd / +4 uur t.o.v. Amsterdam) landen we op de luchthaven van Colombo/Katunayake. Op de luchthaven werden we opgewacht door onze gids Sam samen met onze chauffeur, bus hulp en een afgevaardigde van de lokale reisorganisatie ACME Travels (en dat voor 9 personen). We leken wel beroemdheden. Op de luchthaven konden we onze tickets inleveren zodat daar niets mee kon gebeuren. Deze hebben we de laatste dag van de vakantie weer in Colombo opgehaald. Op de luchthaven ontmoeten we ook onze ploeg waar we de rest van de vakantie mee door zouden brengen
1. Benny Stumpe
7. Merel Mos
8. Annemarie van Vlaanderen
9. Marjolein Prent
Vanaf de luchthaven was het nog een half uur rijden naar het hotel  in Negombo. We logeerde in het Sunsetbeach hotel (www.hotelsunsetbeach.com). Een leuk hotel met klein zwembad en vriendelijke bediening waar we ook meteen wat dollars die we mee hadden konden omwisselen naar Roepies (onze berekening was 100 Roepies in ongeveer 0,75 . Onze gids gaf ons nog de keuze om een Canal Tour te gaan doen maar omdat we daar eigenlijk allemaal een beetje boel bekaf van waren een ieder zag daar vanaf. Toch een beetje moe van de lange heenreis.

Dag 3
De derde dag begonnen we met ontbijt en daarna vertokken we richting onze volgende bestemming Polonnaruwe waar we logeerde in het Village Hotel. Onderweg stopte we bij de vissersmarkt in Negombo waar de vissers hun waar uitlaadde en verkochte. Op het strand werden de vissen uit de netten gehaald en verderop werden ze direct verkocht. Voor westerlingen als ons is het raar om te zien dat vis gewoon met 30 C in de zon ligt. Helemaal raar is het om te zien dat de vis die niet direct wordt verkocht,verderop, gepekeld en wel, gedroogd wordt voor latere verkoop. En dat alles nog steeds bij een temperatuur van 30 C zonder enige vorm van koeling. Lekker fris dus.
Als we Negombo en de vismarkt achter ons hebben gelaten rijden we verder naar Dambulla. Hier krijgen we de mogelijkheid om de grottempels (RP 500) te bezichtigen. In deze tempels, die al meer dan zo'n 22oo jaar oud zijn staan vele boeddha beelden. Ook zijn in de diverse grotten de plafonds beschilderd met de meest mooie tekeningen en achter elke tekening zit wel een verhaal over het hoe en waarom zo geschilderd. Tempel bezoeken betekend trouwens wel, schoenen uit en voor de vrouwen knieën en schouders bedekt! (RP 20)

Nadat we de grotten bezocht hebben rijden we door naar onze eindbestemming Polonnaruwa alwaar we de komende 2 nachten door gaan brengen. Tijdens onze rit worden komen we nog wat wilde olifanten tegen die zomaar de weg oversteken. Een aparte belevenis. Je moet er toch niet aan denken tegen zo'n beest aan te rijden (dat verlies je namelijk zeker!) Aan het eind van de middag komen we aan bij ons hotel waar we nog even een frisse duik in het zwembad kunnen nemen alvorens we gaan eten en het bed induiken.

Dag 4
Op dag 4 blijven we in Pollonaruwa. Vlakbij het hotel liggen de ruines van deze stad. ($20)
Allereerst bezoeken we het museum waarna we de diverse ruines van paleizen, tempels en zwembaden bekijken. Tijdens elke bezichtiging werden we bedolven onder de vele verkopers van beeldjes, kettingen en ansichtkaarten. Elke bouwwerk (of restant wat er nog van over is) laat zien hoe erg er nagedacht werd over de details. Over elk beest en boeddha is nagedacht. Het meesterwerk is de groep van vier sublieme boeddhabeelden, Gal Vihare, gehouwen uit één stuk graniet. De liggende boeddha is zelfs wel 15 meter. Aan het einde van de tour krijgen we gelegenheid bij een houtsnij fabriekje te kijken. We krijgen uitleg over hoe houten beelden gemaakt en gekleurd worden en kunnen we natuurlijk ook de nodige souvenirs aanschaffen. Op de terugweg eten we op het terras bij een klein hotel aan de rand van het meer. Lekker vroeg zijn we terug in het hotel en kunnen we nog even genieten van de zon en het zwembad.

Dag 5
Op dag 5 is het de dag van uiterste. Vanaf Polonnaruwa gaan we op weg naar Kandy. Tijdens de reis stoppen we eerst in Habarrana waar we de mogelijkheid krijgen om op een olifant te rijden. ($20) Deze twee uur durende rit (4 uur is ook mogelijk) is een beleving op zich. Langs de route staan mensen die banaantjes verkopen die je aan de olifant mag voeren en omdat onze olifant een van de lieve uit het kamp is (ze hadden zo'n 15 olifanten) mogen we om de beurt op de kop van de olifant gaan zitten.
Na de rit op de olifant vertrekken we richting Sigiriya waar we ons gaan storten op de Lion Rock (Leeuwenrots) ($20) Deze rots heeft op de top (zo'n 200m hoog) de restanten staan van een fort van koning Kasyapa die daar zo'n 18 jaar verschanst heeft gezeten om de wraak van z'n halfbroer te ontvluchten.  De klim die we maken kost ons ongeveer een uur en daarvoor moeten we zo'n  1900 treden (uit rotsen gehakt of bestaand uit een mijnwerkerstrapje) omhoog. Als we eenmaal op de top staan maakt het uitzicht alles weer goed. Vanaf de rots kijken we over grote stukken jungle uit. Super mooi!! De klim terug is daarna een makkie!! Als we eenmaal weer beneden staan krijgen we nog de gelegenheid om bij een van de vele stalletjes beelden, ansichtkaarten, maskers of gewoon wat drinken te kopen.
Daarna vertrekken we met de bus richting Kandy. Onderweg stoppen we bij een kruidenspecerij. In deze kleine kwekerij laten ze zien hoe de kruiden eruit zien, waar en hoe ze groeien en in een presentatie krijgen we te zien, horen en ruiken wat de diverse kruiden voor een ieder kunnen betekenen. Na de presentatie krijgen we de gelegenheid om in het winkeltje de diverse middeltjes te kopen die ons getoond waren.
Na nog een kort stukje te hebben gereden komen we aan bij ons luxere hotel in Kandy. Kandy staat bekend om hun jaarlijkse festival, het Esala Perahera. Deze processie is uit ere voor de heilige tand. Deze tand wordt bewaard in een tempel in Kandy. Deze bezichtigen we op dag 6. We logeren de komende 2 nachten in het Thilanka hotel (www.lanka.net/thilanka/)

Dag 6
Dag 6 hebben we een vrije dag in Kandy maar bied onze gids aan om het olifantenweeshuis te bezichtigen in Pinnawella. Voordat we naar Pinnawella gaan komen we langs een Batik. In deze lokale kledingfabriek krijgen we te zien hoe lokale kleding, gordijnen, kussenslopen, doeken, etc. worden gemaakt. In het kleine winkeltje boven de fabriek kunnen we zelf wat spulletjes aanschaffen.  Na deze korte stop gaan weer op pad. Met de bus (RP 700) rijden we weer verder richting het olifantenweeshuis in Pinnawela (RP 400) (www.elephant.se/pinnawela_elephant_orphanage_Sri_Lanka.php). We komen daar precies op tijd aan om het dagelijks bad ritueel me te maken. Dagelijks worden de olifanten om 10 uur 's ochtends en 2 uur 's middags naar de rivier Maha Oya  gebracht om daar te kunnen baden. Na het baden kunnen we een een hapje eten in het restaurant dat over de rivier uitkijkt. na het eten kunnen we een kijkje nemen in het kleine winkelstraatje dat naar de rivier toeloopt en waar de olifanten dagelijks doorheen moeten om bij de rivier te komen. Tijdens de tocht van de olifanten wordt iedereen geadviseerd binnen te blijven omdat de olifanten nog wel eens rare uitstapjes konden maken. Na ons winkeluitstapje konden we gaan kijken bij het voederen van de baby's. Elke dag krijgen de baby olifanten een aantal flessen melk en voor zo'n 100 Roepie kan je zelf een fles geven aan de olifantjes. Na de lunch kijken we ook nog even op de graasvlakte waar de overige olifanten zich tegoed doen aan de planten op het 24 hectare kennende oppervlakte van het weeshuis. In het weeshuis hadden ze zo'n 70 olifanten tijdens ons bezoek. Van de gids krijgen we te horen dat niet alleen de opbrengst van de entree het weeshuis in stand houdt maar dat ook de overheid en het Wereld Natuur Fonds mee helpen het in stand te houden.
Die avond krijgen we de gelegenheid om wat lokale dansen en kleding te zien in een buurthuis vlakbij het hotel. Na de diverse dansen krijgen we ook nog een show te zien van 2 vuurvretende kolenlopers die ons laten zien dat vuur helemaal niet heet is........
Na de show lopen we verder naar de tempel van de tand van de Boeddha. (RP 200) Deze tempel is een heilige plaats voor vele boeddhisten en trekt jaarlijks dan ook vele pelgrims. In de tempel wordt een stuk van de tand van de boeddha bewaard. Vele mensen staan er in de rij om langs de tand van de boeddha te mogen lopen. Verder is de tempel mooi versiert met diverse boeddha beelden en olifanten beelden. Veel zelfs in (blad)goud!

Dag 7
De volgende dag vertrekken we vanuit Kandy met de bus richting Bandarawella. De rit die ons te wachten staat gaat dwars door de bergen en moet worden afgesloten met een 3 uur durende treinrit. Op het hoogste punt wat we bereiken zitten we op zo'n 1900 meter hoogte! Langs de route liggen een paar geweldig mooie stukken natuur. De theeplantages (gebied van 32 hectare) waar je dwars doorheen rijd zijn geweldig mooi en ook de watervallen en doorkijkjes laten je zien hoeveel je kan genieten van een landschap en van een land. (kijk zelf maar en geniet!) Na een korte stop bij een van de theeplantages waar we even wat kunnen drinken en wat theesouveniertjes kunnen kopen rijden we met de bus weer verder. In het begin van de middag (we zouden om half 1 de trein nemen maar vanwege vertraging werd dat 2 uur, en wij maar zeuren over de NS!)arriveren we op het kleine treinstation Nanu Oya, waar we de trein nemen naar Bandarawella. De tocht is op zich zeker de moeite waard. Helaas was onze trein vol! Goed vol! Daarom konden we dus lang niet zo van het landschap genieten. Toch laat de tocht zien hoe het leven in Sri Lanka is. Omdat de meeste mensen weinig te besteden hebben is de trein een van de weinige vervoersmiddelen waarmee men van de ene kant van het land naar de andere kan rijden. Deze trein rijd dan ook maar 2 keer per dag (2 keer heen en 2 keer terug). Aan het einde van de middag komen we aan in het Orient hotel in Bandarawella. Een leuk klein hotel. Helaas zonder zwembad maar met een super restaurant en leuke bar met karaoke muziek en een poule tafel.

Dag 8
Met de bus gaan we dag 8 weer verder. De rit naar onze volgende stop, Task Camp Kuda Oya bij Thanamalwila, is ook weer geweldig. We rijden  langzaam naar beneden en kunnen
weer genieten van geweldig landschap. Vlak voor ons eindpunt stopt onze gids nog om ons te trakteren op een tropen cocktail, een combinatie van Arrack (echt Srilankees drankje gemaakt uit kokosnoot) sprite en verse ananas. Als klap op de vuurpijl had hij er ook nog wat zoutjes bij gekocht dus konden we genieten in de jungle.

Na de cocktail gaan we verder naar Task Camp. In het kamp slapen we in een grote tent waar een 2-persoonsbed instaat met een klamboe erboven. De WC is een klein blokhutje wat via een steigertje te bereiken is vanuit je tent en na de wc kom je in de douche (een houtenvloer met een zeil eromheen). In de tent zelf is geen elektriciteit (en dus licht) aanwezig maar dat nemen we dan maar voor lief. We moeten ons voor 1 dag maar met olielampen redden (lekker primitief) Vanuit Task Camp hebben we de optie om een jeepsafari ($20) te gaan doen. Deze safari was echt onwijs. Met een oude jeep rijden we 3 kwartier om vervolgens aan te komen bij het Uda Walawe National Park (http://www.tigertrails.co.uk/uda-walawe.html) Dit park heeft een oppervlakte van 308 km²! Tijdens de bijna 3 uur durende tocht kunnen we genieten van vele wilde beesten. Olifanten, buffels, krokodillen, pauwen, de ibis, de adelaar, en nog vele andere vogels, beesten en reptielen. Een van de mooiste onderdelen van onze trip was aan het einde van een reis toen we bij een beekje kwamen waar buffels en 2 grote met 2 kleine olifantjes aan het drinken waren en daarna voor ons de weg overstaken (heel wat rustiger als een olifant eerder die middag, die had ons namelijk bijna aangevallen) Moe maar voldaan vertrekken we weer terug naar het kamp waar we die avond een BBQ maaltijd geserveerd krijgen.

Dag 9
De laatste dag van de rondreis over Sri Lanka. Deze dag beloofd een lange rit te worden en mede daarom skippen we de vogelsafari die we die ochtend hadden kunnen doen. Vanuit het kamp rijden we eerst een stuk richting de kust. Bij de kust aangekomen krijgen we voor het eerst deze vakantie te zien wat de Tsunami aan materiele schade heeft aangericht. Langs de kust komen we aan bij Galle. Een stad die veel Hollandse invloeden heeft en waar we dan ook een kijkje nemen in het Hollandse fort wat op 24 december 2004 veel mensen heeft gered vanwege de dikke muren. Na een bezoekje aan de kerk een een wandeling over de muren van het fort vertrekken we verder
richting Colombo/Negombo. Onderweg stoppen we bij een maanstenenmijn. In deze mijn worden maanstenen gewonnen en deze worden in een klein fabriekje verderop verwerkt tot supermooi maar wel prijzige sierraden. Na ons vergaapt te hebben aan alle juwelen stappen we in de bus en rijden we door naar een zeeschildpadden centrum (RP200) vlakbij Kosgoda In dit centrum helpen ze de voorplanting van zeeschildpadden en hebben we ook een 4-tal grotere schilpadden ter onderzoek. Ook dit centrum is getroffen door de Tsunami maar begint er langzaam weer bovenop te komen al is het wel moeilijk nu er zoveel toeristen wegblijven. Tot slot rijden we door naar Colombo waar we onze tickets op kunnen halen waarna we ten slotte verder naar Negombo om onze laatste rondreisnacht door te brengen in het reeds eerder bezochte Sunsetbeach.

Dag 10 - 13

Vanuit het hotel vertrekken we om half 4 's nachts naar de luchthaven van Colombo voor onze vlucht naar Malé, de hoofdstad van de Malediven. Als we op Male aankomen moeten we nog even wachten op een latere vlucht waarna onze reis per speedboot naar ons eigen sprookjes eiland kan beginnen. Ons resort voor de komende dagen is Meeru Island Resort (www.meeru.com). Op dit resort hebben we eigenlijk weinig gedaan. Ons verblijf was op basis van volpensioen en naast eten en slapen hebben we nog gesnorkeld en heerlijk bij het zwembad gelegen. Het snorkelen was een ware belevenis. Met een boot vertrokken we naar het huisrif (12$ inclusief snorkelspullen voor 1 dag)waar we konden genieten van vissen en koralen in vele kleuren. Tijdens het snorkelen zwem je door scholen met vissen en vlak boven koraal. Zelf heb ik een zeeschildpad onder me weg zien drijven.Super!

Dag 15
Vanuit Malé vliegen we weer terug naar Colombo waar we een 12 uur durige overstap hebben. Gelukkig krijgen we een hotel + diner aangeboden en kunnen we nog even een paar uur slaap pakken voordat we weer voor 11 uur in het vliegtuig
zitten naar Frankrijk (overstap Charles de Gaulle)

Op de terugweg na (in totaal 34 uur vanaf resort tot in huis) was het een vakantie om nooit te vergeten. Ik heb een geweldige reis achter de rug en wil dan ook een ieder zeker aanraden deze prachtige landen te gaan bezichtigen. Na de Tsunami is het toerisme en Sri Lanka terug gezakt naar 10% van wat het was. En dit terwijl slechts 5% van het land echt materieel is getroffen door deze ramp. Neem dit mee als je zelf je volgende vakantie boekt!!!