Prent / De Weijze

GOES CANADA!!!!!

In 2007 zijn wij op vakantie geweest naar Canada. Na een uitgebreide voorbereiding hebben we bij Globe reisbureau in Monnickendam de tickets en de camper geregeld. Het hotel in Monteal en de formule 1 kaartjes waren aan ons om te regelen. Een top vakantie. Zie hier het verslag

ONZE CANADA (DROOM)REIS

Dag 1
Op maandag 21 mei geen we vol enthousiasme op weg naar Schiphol. Om 9:45 gaat ons (eerste) vliegtuig naar Londen. Na een uurtje vliegen met BMI zijn we daar dan ook aangekomen en hebben we een overstap van 3 uur. Na een kleine 4 uur vertrekken we met Air Canada vanuit Londen naar Vancouver. Deze vlucht duurt zo’n 10,5 uur. We komen hier om 14:30 aan en vanwege het tijdsverschil van zo’n 9 uur moeten we dus echt even doorzetten om deze eerste dag niet al te vroeg op bed te gaan.  De eerste nacht moeten we verplicht in een hotel doorbrengen voordat we de camper mogen halen. Ons eerste hotel is het
Sandman Hotel Vancouver Airport. Vanaf de luchthaven is dze bus simpel te bereiken met een shuttle bus die bij de luchthaven staan. Na een uitgebreid diner duiken we dan toch niet al te laat onze bedjes in.

Dag 2
Eerst weer uitgebreid ontbijt in het hotel en daarna de campermaatschappij gebeld. Om 10 uur worden we vanaf het hotel opgehaald met een busje en rijden we naar Canadream. Daar krijgen we eerst een praatje over de maatschappij en wat we allemaal wel en niet moeten doen. Daarna krijgen we bij de camper zelf nog uitleg over alle knopjes en vakken die er in de camper zitten. Na de uitgebreide uitleg over de camper en de hele papierhandel rijden we om 12:00 van het terrein af en begint onze reis echt. De route die we gaan rijden hebben we al ongeveer vastgelegd.

Dag 1

Dag 6

Whistler – Clearwater

404 kilometer

Dag 7

Clearwater – Jasper

Vancouver

180 kilometer

Dag 16

(de uiteindelijke route na wat aanpassingen onderweg vanwege het weer en laagseizoen)

Als we het camperterrein afrijden gaan we eerst maar boodschappen halen. Bij de camper hebben we naast een hoop uitleg ook een kortingskaart gehad voor de safeway supermarkten en dus gaan we die maar even opzoeken. Bij de supermarkt kunnen we alle dingen halen die wij verwachten nodig te hebben (behalve bier want dat moet je daar echt bij een slijter kopen).

Klaar voor de start.

Vanaf de supermarkt rijden we naar de BC Ferries die ons naar Vancouver Island moet brengen. Deze tocht met de veerpont is op zich al een belevenis voor iemand die voor het eerst in Canada is. We varen langs prachtig natuur tussen het vaste land en de eilanden.  Vanaf de Ferry rijden we naar Victoria. Één van de grootste steden op dit eiland. Hier vinden we een camping midden in het centrum, West Bay Marine Park. Hier brengen we onze eerste nacht in de camper door.

Dag 3
Va
nuit Victoria zijn we naar Tofino gereden. We hebben dus niet veel van Victoria gezien. Helaas. Maar omdat we nog zoveel dingen willen gaan doen en we slechts 2 weken met de camper hebben, moeten we wat laten lopen. Deze rit is zo’n 320 kilometer over nogal heuvelachtig gebied (heuveltje op, heuveltje af). We leren de camper dus al goed kennen. Onderwijl kwamen we een paar beren langs de weg tegen. Voor een Marker Beer toch wel bijzonder om mee te maken. We staan in Tofino op RV camping Bella Pacifica. Deze camping ligt net buiten het centrum (maar van alle campings wel het meest dichtbij) en aan het strand (leuk uitzicht vanuit de camper hoor!). ’s Avonds lopen we hiervandaan naar het stadje toe om wat te gaan eten en drinken en tevens de walvistour (die we de dag erna willen gaan doen) vast te leggen. Dit blijkt geen probleem. Naast ons hebben nog 4 mensen zich opgegeven en misschien komen er nog wel meer. Na ons diner nemen we maar een taxi terug naar de camping. Je moet het maar niet gokken om in het donker een beer (of 2) tegen te komen…….

Dag 4
Deze ochtend hebben we het plaatsje Tofino bekeken. Dit is een klein vissersdorp dus we voelen ons er wel thuis ;-). Na wat boodschappen en wa
t souvenir shopping maken we een wandelingetje door de natuur en belanden we op het strand. Hier kunnen we even lekker uitwaaien. Daarna struinen we nog wat straatjes en winkeltjes door en dan gaan we, met de camper, richting de steiger waar we onze tour zullen gaan maken. Onze tour wordt verzorgd door Way West Marine Resort. Na een lunch is het dan eindelijk zover. Met een beetje moeite hijsen we ons in de mooie fluorcerend groen met blauw/witte pakken. Verder nog een pet op en handschoenen aan. En dat allemaal bij zo'n 25 graden....... Op zee zal het wel kouder zijn denken we maar. We zijn in ieder geval klaar voor onze walvis tour. Onze schipper, Claude Huppeldepup, was een leuke kleine Fransoos die ons deze tour begeleidde. Naast ons waren er nog 6 mensen (Amerikanen, Nederlanders en Duitsers) dus we hadden een volle boot. Na eerst wat zeeleeuwen te hebben bekeken gingen we op zoek naar echte walvissen. Nou die hebben we gevonden. We hebben verschillende walvissen gezien en eentje slechts op 3 á 4 meter afstand. Echt mega! Verder was het ook gewoon erg leuk om met een boot (2x 225 pk) over het water te scheuren. Aangezien wij beide vrij voorin konden zitten (Marjolein rij 1 en Richard rij 2) kregen we elke golf goed mee. Een ervaring op zich!

Na onze tocht zijn we eerst nog wat gaan drinken om van de zeebenen af te komen en na een klein hapje zijn we moe maar voldaan vroeg op bed gegaan.

Dag 5
Deze dag, zijn we van Tofino naar Nanaimo gereden alwaar we de ferry naar Vancouver namen (Horshoe Bay / Departure Bay). Hiervandaan zijn we naar Whistler gereden. In Whistler worden in 2010 alle skionderdelen van de Vancouver/Canada Olympics gedaan en ook de bob en de sceleton onderdelen worden hier uitgevoerd. Deze stad is dan ook vooral bekend als wintersport paradijs. Hier kan je 365 dagen per jaar skiën en daar wordt dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Het stadje op zich is heel schattig. Omdat het nog niet
zo oud is en “op een tekentafel” ontworpen heeft het wel wat weg van Disneylands mainstreet. Er zijn volop winkeltjes, restaurantjes, cafés en accommodaties. Wij staan even buiten het centrum op de Riverside Park campground. Een grote, mooie camping. Vanuit hier nemen we een taxi om het stadje in te gaan (kost maar zo’n 10 dollar, ongeveer 7euro). Na een beetje rondkijken en een bezoekje aan het Visitors centre voor wat diner tips gaan we op zoek naar een restaurant. Bij een Indiër besluiten we te gaan eten. Voor mij niet echt een super keuze omdat het eeeeeeeeeeeeeeeerg heet was. Maar Ries heeft er wel lekker gegeten. Volgende keer beter!!

Daarna nog even langs de slijterij en dan met de taxi op naar de camping. Op elke campground zit er bij de RV plek ook een picknick tafel. Hier kunnen we elke avond even ons logboek bijwerken en onder het genot van een biertje wat yatzeeën en genieten van alles om ons heen. Op deze camping kijken we uit over de minigolfbaan en in de verte de diverse besneeuwde bergtoppen........ Wat hebben we het zwaar.

Dag 6
Op dag 6 hadden we een hele dag in Whistler te besteden. Na een uitgebreid ontbijt zijn we lekker de stad in gegaan. In Whistler hebben we
ruim de tijd genomen om alle souvenir winkeltjes in te gaan. Verder hebben we het infocenter Olympics 2010 bezocht. Dit bestond uit een het hutje waar alle informatie te vinden was over de Olympische Spelen van 2010. Voor het huisje stons ook nog een olympische bob en een podium waar we ons olympische gevoel alvast konden ophalen In alle winkels die we bezocht hadden was er ook erg veel te vinden over deze spelen (shirtjes, sleutelhangers, etc.) Omdat het weekend was liep het, naast de toeristen, vol met locals die een paar uurtjes op de berg door gingen brengen om te skiën. Zo ook wij. Dan wel niet met ski of snowboard maar gewoon voor de lol mee met de gondola en daarna met de skilift naar boven. Echt een mega mooi uitzicht vanaf daar. Alleen wel koud (4 C). Daar waren we niet helemaal op gekleed maar dat mocht de pret niet drukken. Nadat we nog wat nachos gegeten hebben in de stad zijn we weer terug gegaan naar de campground.

Dag7
De volgende dag vertrekken we richting Clearwater. Een kleine wijziging ten opzicht wat onze oorspronkelijke route aangaf maar achteraf een goede keuze. We hadden namelijk bijna de hele dag
regen. We zijn dus iets verder gereden dan we eigenlijk van plan waren en we staan nu op de KOA Clearwater Wells Gray campground. Das dichter bij Jasper dus het scheelt voor morgen weer rijden. Bovendien is de eigenaar Nederlands dus voelen we ons er helemaal thuis.

Nadat we onze plek voor de nacht hadden vastgelegd zijn we het Wells Gray National Park in gegaan. Hier zijn diverse grote watervallen en het is bovendien een van de mooiste natuurgebieden van British Colombia. Wij hebben  de Dawson falls en de Helmcken falls bezocht. De laatste is zelfs 2,5 keer zo hoog als de Niagara falls! Dat scheelt weer een dagtour in montreal ;-)

Op onze weg terug naar de camping moeten we even stoppen omdat er een grizzlybeer beer wil oversteken. En deze neemt er de tijd voor en stoort zich helemaal niet aan onze camper. Vanuit de RV krijgen we danook mooi de gelegenheid om een stukje te filmen en wat foto's te nemen. Verder zien we ook nog wat herten langs de kant van de weg. Na een heerlijk diner bij de Helmchen falls lodge gaan we terug naar de camping en maken we ons klaar voor de volgende dag.

Dag 8
Vanuit Clearwater rijden we naar Jasper. Om hier de nationale parken in te mogen moet je al flink betalen. Voor 4 nachten met onze 2-persoonscamper moesten we al 71,20 dollar betalen. En daar komt dan later je camping nog bij. Je krijgt er wel een heel mooi boekje bij. Daarin staat dat je moet oppassen voor wilde dieren, ze niet voeren etc. Verder wat tips voor uitjes en waar de campings liggen en een overzicht van vele diersoorten die in het park leven. Aan het begin van de middag komen we aan in Jasper en zoeken we eerst het visitors centrum op. Daar hebben we wat info opgehaald over helicopter vluchten en raften.  Die helicopter tour willen we later gaan doen maar we hebben vandaag wel al de rafting tour geboekt. Het wordt geen hele wilde tour (gelukkig) want het water staat niet zo hoog. Het water zal alleen wel erg koud zijn want het is hier nog geen zomer en al het water in de rivier komt vanaf gletsjers. Voor 's nachts wordt er een temperatuur verwacht van 1 graad verwacht dus pakken we voor het slapen gaan maar een extra dekbed erbij. Brrrrrrrrrrr.

Dag 9
Vandaag zijn we gaan Raften op de Athabasca river. We hadden een vroege tocht gekozen zodat we daarna nog van alles konden gaan zien en doen in Jasper. De rivier waarop we gingen raften wordt gevoed door de Colombia Icefield (dit is zijn de gletsjers tussen Banff en Jasper in en daar gaan we morgen heen) en de gemiddelde temperatuur van het water is dus zo’n 4 graden. Niet echt lekker zwemwater in ieder geval. Het water stond helaas niet echt hoog (gewoon laag eigenlijk) omdat de zomer hier nogal op zich laat wachten en dus lang nog niet al het gletsjer water is gesmolten. Gelukkig voor ons komt daar verandering in. Voor deze dag en de dagen erna geven ze erg mooi weer op in deze regio en kan de temperatuur voor deze dag zelfs zo’n 26 graden worden. Dat hadden we dus slechter kunnen treffen. De rafttocht zelf viel hartstikke mee. We hadden beide no
g nooit geraft maar dit wat gewoon een beetje bootje varen. Wel door een geweldig mooie omgeving tussen de bossen en de bergen. Misschien dat we later nog een keer echt kunnen gaan raften op vakantie (waar dan ook ter wereld).

Na het raften zijn we naar de Jasper tramway van de whistlers mountain gegaan. Dit is een gondola die je tot 2.700 m (zoiets) hoogte bracht. Daar had je een geweldig uitzicht over heel Jasper (park). En bij hoge uitzondering (slecht 14 dagen per jaar zegt men) konden we de top van Mount Robson zien. Deze berg (3954 m) is de hoogste berg van de Canadese Rockies. Bovenaan bij de tramway konden we bovendien ook nog lunchen. Dat lieten we ons niet ontnemen!. Na een hoog hapje gingen we met het karretje en de gids weer terug naar beneden.

Hierna zijn we nog even een stukje gaan rijden (we hebben er al zo'n 1600 km op zitten tenslotte) en zijn we naar Lake Marligne gereden. Dit meer was gedeeltelijk nog bevroren en begon net te ontdooien. Dit kon je gewoon horen. Bovendien heeft het water in de meren hier in de omgeving een hele bijna azuurblauwe kleur omdat het gletsjer water is. Dit water bevat een silt die alle kleuren absorbeert behalve blauw en daarom komt deze kleur zo goed uit.

Daarna hebben we in het stadje wat gegeten en gedronken en zijn we weer vertokken naar de camping.

Dag 10
Op dag 10 zijn we van Jasper naar Banff gereden. Dit stukje highway 93 heet ook wel de Icefield Parkway en is een van de mooiste stukjes weg die Canada bezit (zeiden de boekjes).  Nou dat is het ook zeker. Onderweg zijn we watervallen, gletsjers, wildlife, bergen en veel sneeuw tegengekomen.

Allereerst de Athabasca falls. Die wilde we graag bezoeken omdat we op de rivier die hieruit ontstaat onze rafting tocht hadden gemaakt. Een indrukwekkende waterval. Daarna reden we door naar de Colombia Icefields. Een gebied vol sneeuw en gletsjers. Dit stukje is normaal al een stuk geslonken en heeft normaal alle rivieren al van (gletsjer) water voorzien. Nu nog niet. Het was de laatste tijd vrij koud en eigenlijk ligt er nu dus nog overal sneeuw waar dat eigenlijk al niet meer hoort. Een bijzonder gezicht.

Daarna zijn we doorgereden naar Peyto Lake. Volgens ons boekje was hier een uitzichtpunt wat echt niet gemist mocht worden. Je reed er zo naar toe en moest dan een klein stukje lopen vanaf de parkeerplaats. Helaas voor ons was ook hier de sneeuw nog niet gesmolten en moeten we dus ff ruim een half uur door de sneeuw (een meter dik/hoog) baggeren. In je korte broek!!! Maar daarna kreeg je ook wel wat te zien. Het meer waar zo vol lof over geschreven werd in de gidsen was ook nog bevroren en dit gaf het geheel nog net dat beetje extra.

Daarna zijn we met natte sokken (dat begrijp je natuurlijk wel) doorgereden naar Banff. Hier hebben we een camping opgezocht en daarna zijn we in het stadje gaan kijken wat we hier allemaal kunnen gaan doen. Na een lekker rustig middagje zijn we weer op de camping belandt.

Dag 11
Vandaag weer eens lekker uitgeslapen. We zetten bijna elke dag vroeg de wekker zodat we vroeg kunnen rijden en op die manier zoveel mogelijk aan onze dag hebben. Vandaag hoefde we niet te rijden en hadden we geen vroege tours dus konden we lekker rustig aan doen. Na ons late ontbijt zijn we in Banff ook weer op souvenir jacht gegaan. Verder ook nog lekker een terrasje gepakt. Al met al een rustig dagje.

Voor ‘s avonds hadden we een wildlife tour geboekt. We werden om kwart over 6 opgehaald bij onze camping en kregen dan een ruim 2 uur durende tour met gids (Kevin) die ons van alles vertelde en ons probeerde te laten zien welke dieren er in dit gebied leven. Helaas werkten de dieren niet echt mee en moeten we het met wat herten en een elk doen. Gelukkig zijn we op weg hiernaartoe al een hoop dieren tegengekomen dus weten we hoe ze eruit zien.  (zie hieronder)

Dag 12
Op vrijdag zijn we vanuit Banff naar Lake Louise gereden. Hier hebben we het beroemde Lake Louise bezocht. Het was net zoals
alle andere meren nog deels bevroren maar tot nu toe maakt dat het allemaal net een beetje bijzonderder. Daarna zijn we doorgereden naar Cline River. Hier stond een helikopter op ons te wachten voor onze heli flight. Tijdens deze tour hebben we nog ergens een wildernessstop gemaakt midden in de Rockies. Na een klein stukje lopen konden we stoppen bij een waterval, genaamd Twin Falls. Hier was de gelegenheid om wat te eten en te drinken. Daarna vertrokken we weer naar onze heli om onze vlucht af te maken. Vanuit Cline River zijn we weer terug gereden en hebben we Moraine Lake opgezocht. Dit meer is iets kleiner als Lake Louise maar wij vonden het wel mooier. Ook dit was nog bevroren en ook nog niet helemaal volgelopen met Gletsjer water maar dat was niks nieuws.

Hierna hebben we snel onze camping opgezocht en ons klaar gemaakt voor de volgende dag. De volgende dag staat er een behoorlijke rit op het programma namelijk van Lake Louise naar Peachland. Dit is zo'n 450 km. Maar dat hadden we er graag voor over om nog een dagje in het park te blijven en te kunnen vliegen.

Dag 13
Op de 13e dag zijn we van Lake Lousie naar het plaatsje Peachland gereden. Dit is echt een vlek op de kaart want het heeft slechts een kleine 5000 inwoners (moeten wij zeggen als Markers). In één van de gidsen die we gehad hadden van de campermaatschappij stond een camping aan het water genoemd en deze hebben we dan ook opgezicht. Todds RV Campground. Vanaf de camping zijn we gaan lopen naar het centrum. Dit bleek echter iets verder dan we dachten en omdat het ook nog eens 30 graden was kwamen we erg dorstig bij de cafeetjes en restaurantjes aan. Dus hebben we voor de verandering een terrasje opgezocht en hebben we een paar lekker warsteinertjes genomen (was een Duitse tent). Helaas moesten we daarna weer terug lopen naar de camping. Gelukkig was het ondertussen een stuk minder warm en konden we snel op de camping nog even buiten zitten yahtzeeën met een biertje erbij!

Dag 14
Op deze dag hebben we echt weinig gedaan. De temperatuur van deze dag was namelijk gewoon 34 graden! Dat is weer eens wat anders dan sneeuw en ijs! Dus hebben we de ochtend aan de rand van het Okanagan lake doorgebracht. In dit meer schijnt een soort lokaal Loch Ness monster te zitten genaamd Okopogo. Een mooie mythe voor dit prachtige plekje. “s middags hebben we de Hainle
Vineyard opgezocht en zijn we wat wijn gaan kopen. Een rondleiding kon echter niet op zondag dus daar hadden we pech mee. Vanaf de wijngaard zijn we weer naar het centrum gereden en hebben we wat gegeten. Daarna weer terug naar de camping waar we ons zelfs het water in gewaagd hebben. Het zwemmen was vrij koud maar dus ook lekker verfrissend. En niet Okepogo, maar een bevertje kwam ons tegemoet zwemmen. Voor ons was dat genoeg aan beesten om tegen te komen ;-)

Dag 15
Toen we vanmorgen uit Peachland (maandag 4 juni) wegreden was het echter gedaan met het mooie weer. De regen kwam met bakken uit de lucht. Voor ons dus een mooie gelegenheid om bijtijds te gaan rijden naar Vancouver. Omdat het weer ons in de steek liet hadden we besloten maar meteen door te rijden zodat we een hele dag hadden voor Vancouver. Dus in deze metropool bleven we 2 nachten slapen voordat we de camper moesten inleveren. De camper hebben we in Burnaby (voorstadje) geparkeerd op de British Colombia RV Camping een erge mooie camping (maar wel de duurste van allemaal!). In Vancouver zijn we uitgebreid gaan shoppen. Dat is dus absoluut verleidelijk want de kleding is hier vrij goedkoop ten opzichte van in Nederland (lang leven de voordelige dollar). Nu maar hopen dat we geen overgewicht qua koffers hebben...... Na een etentje in een sportcafé (elke tafel zijn eigen tv toestel) onder het genot van de Stanley Cup zijn we met de skytrain weer naar de camping gegaan.

Dag 16
Op onze laatste echte dag in Vancouver hebben we bijna de hele dag in Down Town doorgebracht. Allereerst zijn we begonnen met een bezoek aan het BC Stadium. Hier was een hall of fame van alle sport van Canada, voornamelijk gericht op de staat British Colombia. Daarna hebben we nog een rondje gelopen om het naastgelegen ijshockey stadion maar dat was niet open voor publiek.

Hierna hebben we een bezoek gebracht aan Stanley Park. HET park van Vancouver. Gister hadden we al kaarten gekocht voor het aquarium en dus gingen we daar eerst heen. Hier hebben we verschillende (zee)dieren kunnen bezichtigen. Vissen, kwallen, haaien, etc. Ook was er buiten een dolfijnen, belugas, otter en zeehonden show. Helaas hadden we niet de tijd om alle shows te bekijken maar van de dolfijnen hebben we uitgebreid kunnen genieten.

Na ons bezoekje aan het aquarium zijn we weer de stad in gegaan. Hier hebben we eerst ff lekker een biertje gedronken op een terrasje en daarna zijn we naar de Euromast van Vancouver gegaan. Op deze 169m hoge toren hadden we een prachtig 360 graden uitzicht over Vancouver.

Een etage hoger was er een restaurant. het leek ons op zich wel leuk om daar te gaan eten omdat de tafels draaien. Je hebt dus continue een ander uitzicht over Vancouver. Dit leek leuk totdat we de menukaart (en dus de prijzen) zagen... Ha ha ha, we zijn maar snel weer weggelopen. Schaamrood op de kaken. Dit was echt boven budget. Zeker omdat we hiervoor nog even een blokje om geweest waren om 6 dollar te besparen op de lift naar boven (ahum).

Toch maar op zoek naar een ander restaurant. Nou is dat niet zo moeilijk hier in de stad dus we hebben ergens anders (voor waarschijnlijk 1/3 van het andere restaurant) lekker gegeten.

Daarna weer op weg naar de camping om de restjes bier, chips en fris op maken en morgen moeten we aan de grote schoonmaak. Alles moet er weer mooi uitzien voordat we de RV inleveren omdat we anders de borg van 750 dollar niet terug krijgen. Dat wordt dus nog een klus.

Dag 17
Vandaag hebben we de camper opgeruimd, schoongemaakt en ingepakt. Dit was nog een hele klus. Maar na een doekje door “de badkamer”, een dweil over de vloer, een veger over het tapijt en al onze spullen in een koffer was de camper van binnen klaar. Dat moest ook wel want het was 12 uur en we moesten van onze plek op de camping af. Op de BCRV hadden ze ook een wasstraat voor campers. Hier hebben we dus nog een half uur staan boenen op onze RV en toen blonk ook de buitenkant weer. Daarna maar even een douche genomen en zijn we op weg gegaan naar het Canadream station. Onderweg nog wat gegeten. Het inleveren was geen probleem. We hadden een Nederlandse dame die ons uitcheckte en op een pit in het glas was er niks mis met de camper dus kregen we bijna alle borg terug.  Vanaf het station werden we met de taxi naar de luchthaven gebracht en daar hebben we nog zo’n 7 uur zitten yahtzeeën voordat onze vlucht vertrok. Onze vlucht naar Vancouver vertrok namelijk pas om 23:25 (nachtvlucht).

Dag 18
Vanochtend zijn we om even over 7 (lokale tijd) geland in Montreal. Zonnetje scheen..... We hadden er zin in. Taxi genomen naar het hotel en daar aangekomen gingen we inchecken.... "Prent" is de naam.

Aha Prent. Dan moeten jullie naar een ander hotel. We waren dus al beroemd..... (of berucht). Het blijkt dus dat dit hotel, ondanks wat D-reizen na tig telefoontjes had doorgegeven, toch nooit geboekt is geweest voor ons. Maar na een tijdje begrepen we dat er toch een ander hotel was. Gelukkig maar. Voor de rest zat alles namelijk vol!!!!! Alles is hier formule 1. Overal zie je advertenties, vlaggen, posters, etc......

Al met al zitten we nu in hotel Elegant in Rue St. Hubert. Het zit 2 straten achter het andere hotel en is net af. Nog wat snoertjes hier en daar uit de muur, een losse douchekop, een bouwput als uitzicht……… Maar verder.................we hebben een kamer en dat is het belangrijkst (al zijn we met D-reizen nog niet klaar, tip NOOIT DAAR BOEKEN). Het metro station ligt echter op 3 minuten lopen en daarvandaan is het 1 metrohalte, ongeveer 5 minuten, naar het circuit. We wilden er vandaag al kijken maar we mochten er niet meer in. Dus dat wordt morgen.... We zijn benieuwd.

Omdat we het circuit niet op mochten zijn we maar even in de stad zelf gaan kijken. Volgens de taxichauffeur die we hadden vanaf de luchthaven was er het hele weekend van alles te doen bij metrohalte Peel en dan moesten we naar Crescent Street. Daar was het te doen van het weekend…… Nou dat klopte. De hele weg was afgezet (midden in het centrum, zie je dat al gebeuren in Amsterdam) en er stond een groot podium en vele stands klaar om ons het weekend te vermaken. In de straat zelf waren diverse restaurantjes en kroegen dus we hebben ons daar prima vermaakt.

Dag 19
Het is vrijdag. Formule 1: Here we come! Deze dag hebben we voor het eerst live kennis gemaakt met het Circuit Gilles Villeneuve. We hebben goeie plekken net naast uitgang pitstraat (tribune 12). We kijken helaas niet het rechte stuk op maar wel dichtbij een scherm! Vandaag hebben we de vrije trainingen gekeken en die waren voor team Mclaren niet slecht ( 1 en 2 in de eerste training en 1 en 3 in de 2e training). ’s Avonds zijn we weer even naar Crescent Street geweest en het wordt er met de dag drukker. Gekkenhuis!

Dag 20 (kwalificatie zaterdag)
Ja ja, het is ze gelukt. Mijn Mclarens staan beide op de eerste start rij. Das vrij uniek want meestal doet 1 van de 2 het niet zo lekker als ik een keer heen
ga. Maar niet te vroeg juichen……..Uit ervaring weet ik dat niet altijd goed afloopt (Kimi moest vorig jaar vanaf de pole meteen naar binnen en kwam niet meer op kop) maar een beter begin is er in ieder geval niet. Iedereen vindt het leuk voor Hamilton. Z’n eerste pole en ondanks dat we Monaco niet zelf hebben gezien hebben we begrepen dat Alonso gewoon moest winnen. Nou we zullen het zien morgen.

Ook deze avond zijn we weer op Crescent Street wezen kijken. Het was zo mogelijk nog drukker en we zijn dan ook niet al te lang gebleven (was echt ff té). Dus weer vroeg naar het hotel en ons voorbereiden op DE RACE van morgen…….

Dag 21 Race zondag
Nou we hebben de race gehad.... en wat voor één. Het was echt een super mooie en spannende race. Heftige crash, inhaal acties, domme acties, etc. We hebben echt genoten. In de bocht voor ons gingen diverse malen er coureurs af (net als het hele weekend. Helaas w
as Alonso er ook één van en hij kwam ook nog een binnen toen het niet mocht dus hij mag blij zijn met zijn 2 punten. Volgende keer beter topper! Na afloop van de race zijn we heel snel van de tribune gerend, onder het hek doorgekropen, over de bandenstapels gesprongen en rennend naar het podium. Daar zagen we de coureurs net op komen en konden we genieten van het "God save the Queen" voor Lewis....... én Mclaren. SUPER! Maar dat snapt iedereen wel. Hierna hebben we nog een rondje over de baan gelopen. Ff foto bij de muur, kijken bij de pit straat, etc. Toen maar richting metro. En terwijl wij die kant uit lopen zit in de auto naast ons..... Chris!!!! Die hebben we dus op foto en film gezet (al zwaaiend naar Richard die in het Spijker oranje was) en een heeeeeel kort praatje gemaakt. Onze dag kon niet meer stuk.

Uitslag Race

Uitg.    Button     Honda     versnellingsbak     0
Diskw.    Massa     Ferrari     zwarte vlag     53
Diskw.    Fisichella     Renault     zwarte vlag     53

Dag 22/23
En we gaan weer naar huis. Na een geweldige vakantie moeten we om 12:00 (ET) de hotelkamer uit en gaan we naar de luchthaven. Daar eten we wat en kunnen we na een potje Yahtzee inchecken en beginnen we aan onze terugreis. We landen om ongeveer om 7:30 (GMT) in Londen om een paar uurtje later door te vliegen naar Amsterdam waar we om 12:30 (Amsterdam time) landen. Op Schiphol staat Mem al klaar met mijn trouwe rugzakje (Twingo) en het zit er weer op. Laat die Jet leg maar komen!!

We hebben in ieder geval een geweldige vakantie gehad!