Vakantie 2008

IJsland & New York

Dag 1
Zondag 19 oktober was het dan zover. De échte vakantie van 2008. Om 11:00 uur vertrokken we richting Schiphol voor onze vlucht van 14:00 uur naar Keflavik, IJsland. Vanwege het tijdverschil van 2 uur kwamen we daar, na een vlucht van ruim 3 uur, om 15:10 uur aan. Met de Flybus gingen we vanaf de luchthaven via het busstation naar ons hotel: Hotel Björk. Nadat we onze kamer met super uitzicht hadden betrokken gingen we de stad in om wat te gaan eten. Het centrum bleek helaas iets verder weg dan wij dachten en we kwamen dan ook bevroren aan. Na een lekker diner namen we de taxi terug naar het hotel. Dit was tevens de eerste (en waarschijnlijk laatste keer) dat een taxichauffeur het bedrag naar beneden afrondde. Het bedrag op de meter bedroeg namelijk 1.120 IJslandse kronen maar de chauffeur vond 1.000 wel genoeg (Heh?!)

Dag 2
Na wat rondbellen en vragen bleek dat het walvis spotten dat voor deze dag stond gepland vanwege het slechte weer niet door kon gaan. Teveel sneeuw en wind. Dus besloten we het bezoek aan de Blue Lagoon van woensdag naar voren te halen en deze twee excursies om te ruilen. Dit was overigens totaal geen probleem. Na een ritje van circa 40 minuten kwamen we aan bij de Blue Lagoon. De Blue Lagoon is één van de populairste en unieke attracties van IJsland. Het hart van de Blue Lagoon wordt gevormd door een lagune. Deze lagune bestaat uit 6 miljoen liter geothermisch zeewater. Het zeewater is altijd tussen de 37-39˚C en wordt iedere 40 uur volledig ververst. Naast het badderen in de lagune kan je er nog veel meer. Er zijn sauna’s, stoombaden en een restaurant. Naast het badderen kan je ook terecht voor uitgebreide spa behandelingen en massages. Dit hebben wij niet gedaan. Wij hebben puur genoten van het heerlijke water (al stinkt het er wel een beetje maar dat hoort er dus bij)

Dag 3
Voor deze dinsdag hadden we de Golden Circle Tour geboekt bij Iceland Excursions. Om 08:00 uur ’s ochtends werden we bij het hotel opgepikt en begon onze tour. Onderweg kwamen we een paardenboer tegen die zijn paarden in lager gelegen gebied ging plaatsen. Een bijzonder gezicht zo’n kudde paarden.

Allereerst reden we naar het gebied waar de Europese en de Noord Amerikaanse platen uit elkaar schuiven (nationaal park Þingvellir). Mede door deze aardse activiteiten is het mogelijk om op IJsland veel energie en warmte uit de aarde te halen. De aardkost is op deze plaatsen zo dun dat de warmte door middel van stoom aan het aardoppervlak is te zien. Na een wandeling door de kloof die door deze verschuiving (ongeveer 2 cm per jaar) is ontstaan gaan we weer verder…..

……. en komen we bij een grot die tot voor kort nog werd bewoond. En met een grot bedoel ik dan ook echt een grot. Voor deze grot is een schot geplaatst maar het blijft een grot.

Hierna komen we terecht bij de waterval Gullfoss. Bij deze indrukwekkende waterval valt het water in twee trappen, die min of meer haaks op elkaar staan, 32 meter naar beneden in een kloof die ook weer geheel haaks op de tweede trap staat. De trappen worden gevormd door harde lagen basalt die worden afgewisseld door zachtere materialen. De afzonderlijke lagen zijn ook goed in de wanden van de kloof te herkennen. Deze kloof is meer dan 70 meter diep, 20 meter breed en 2,5 kilometer lang. Het in de kloof neerstortende water zorgt vrijwel altijd voor een grote hoeveelheid stuifwater die, als de zon erop schijnt, prachtige regenbogen veroorzaken. Daaraan dankt de Gullfoss zijn naam: Gouden waterval. Boven op deze berg staat een restaurant en visitors center wat we nog kunnen bezoeken.

Na een lunch rijden we verder naar Geysir. Dit gebied staat bekend om de (werkende) geisers. De Geysir zelf is de bekendste geiser op IJsland, en van deze naam is ook het woord geiser afkomstig. Geysir is afgeleid van het IJslandse werkwoord að gjósa, dat zoiets als spuiten betekent. De Geysir is nu een wat bolvormige, uit geyseriet bestaande ronde plaat met een diameter van ongeveer 18 meter, met in het midden een met heet water gevuld gat. De Geysir ligt in een geothermisch zeer actief gebied in het Haukadalur, een dal in het zuidwesten van IJsland (niet ver van de Gullfoss). Een paar meter van de Geysir bevindt zich een andere geiser, de Strokkur ofwel karnton, die elke 5 tot 8 minuten zijn water voor korte tijd 20 meter omhoog blaast. In de omgeving van deze beide geisers liggen meerdere heetwaterbronnen waarvan er een aantal door silicaten veroorzaakt blauw gekleurd water hebben.

Hierna bezoeken we nog een tweede waterval. Deze waterval is wat kleiner en is ook te beklimmen. Dat is natuurlijk al een uitdaging op zich.

Als slot op de tour bezoeken we het zeer thermische gebied Hellisheidi. In dit gebied staat een geothermische elektriciteitscentrale. Om duidelijk te maken hoe deze fabriek werkt krijgen we er een rondleiding in van een van de medewerkers. Voor ons leken is dit allemaal ingewikkeld maar het komt in het kort op het volgende neer. In de grond worden gaten gemaakt waaruit stoom wordt gehaald. Deze stoom wordt verdeeld in warm water en stoom. Het warme water wordt rechtstreeks afgeleverd aan het gebied (nadat er later nog een klein beetje extra stoom aan onttrokken wordt). De stoom wordt verder verwerkt naar energie en het restwater wat ontstaat tijdens het proces wordt weer de grond in gestuurd zodat het hergebruikt kan worden.

Dag 4
Vandaag is het dan eindelijk tijd voor het walvis spotten. Allereerst gaan we ’s ochtends de stad nog in voor wat souvenirs shoppen en om te genieten van Reykjavik. Om 12:00 uur worden we vanuit het hotel opgehaald voor onze tour. Helaas blijkt het deze dag erg te waaien en krijgen we maar 1 walvis te zien welke we helaas niet op camera vast weten te leggen. Volgende keer meer geluk. Na het walvis spotten gaan we nog even de stad in voor een drankje en wat te eten.

Dag 5
De laatste dag in IJsland. En dat zullen we weten. Het sneeuwt behoorlijk. Om 13:15 uur worden we opgehaald bij het hotel dus konden we nog even een wandeling maken naar het gebouw (Höfði) waar de vrede tussen de USSR en de USA is getekend door Reagan en Gorbatsjov in 1986. Dit bezegelde het einde van de koude oorlog. Bij dit (mooie) gebouw staan als aandenken 3 gedenkplaten (IJslands, Russischs en Engels) die aangeven wat er hier gebeurd is. Ook maken we nog een wandeling langs Sólfar. Een model van een vikings schip langs de boulevard van Reykjavik
Na nog een kop koffie en hot chocolate nemen we afscheid van Reykjavik en gaan we op weg naar Keflavik voor onze vlucht naar New York van 17:00 uur.

Dag 5 (vervolg)
Door het tijdsverschil komen we om 19:00 uur aan in New York. Na ruim een uur wachten op de taxi en een ritje van nogmaals bijna een uur kwamen we bij ons hotel aan. Vanwege het tijdsverschil en de lange reis zijn we eigenlijk direct op bed gegaan!

Dag 6
Op deze mooie vrijdagochtend worden we wakker in New York. Het weer ziet er goed uit en voor deze dag hebben we een Harbour Cruise geboekt rondom Manhattan. Voordat we richting de pier lopen gaan we eerst nog even goed ontbijten in een restaurantje naast het hotel. De prijs is niet mis maar het eten is er heerlijk en veel (zoals alles in Amerika). Hierna lopen we dan eindelijk naar onze boot toe. Net op tijd komen we er aan en de boot vertrekt vrijwel meteen. Tijdens deze 3-uur durende tour varen we rondom heel Manhattan en langs Ellis en Staten Island (waar het vrijheidsbeeld staat). Mede dankzij het geweldige weer (wel een beetje fris) wordt het een mooie tocht waarbij onze gids veel vertelt over de stad en waarbij we veel te zien krijgen.

Na de tocht lopen we richting Rockefeller center. Voor dit gebouw is een ijsbaan gemaakt en staat rond de kerstperiode een enorme kerstboom (nu nog niet). Verder zijn er in de omgeving van dit gebouw vele winkels. Van duur (Louis Vuitton, Chanel etc.) tot Nike, Esprit en Disney. Na wat shoppen gaan we nog even op zoek naar een restaurant om te eten. Keuze genoeg. In Manhatten zijn meer dan 18.000 “restaurants”. Dat moet lukken dus.

Dag 7
Vandaag kopen we ons driedaagse ticket voor de Gray Line. Dit is een “hop on hop off” bus die 3 routes heeft door New York met een rode dubbeldekker bus. Tijdens deze tour kun je op diverse plaatsen op en af stappen om zo alle toeristische plekjes in New York te ontdekken.

Vandaag nemen we allereerst de Down Town Loop. Deze route loopt door het Zuidelijke deel van Manhattan. Deze route gaat o.a. langs Times Square, Broadway, Chinatown, Ground Zero, United Nations building, Rockefeller Center, Empire State Building, Macy’s en nog veel meer. Bij het kaartje van de Gray Line zit ook een kaartje voor de New York Watertaxi. Met deze boot gaan we nog even wat dichter langs Staten Island en maakt een medewerker van de boot een paar leuke foto’s bij het vrijheidsbeeld en de Brooklyn Bridge.

Na afloop van de tour maken we ons klaar voor het avondprogramma. Vanuit Nederland hebben we kaartjes geboekt voor een ijshockey wedstrijd van de New York Rangers in Madison Square Garden. Deze avond speelde de New York Rangers tegen de Pittsburgh Penguins. Dit was een wedstrijd tussen de toenmalige nummers 1 en 2. In eerste instantie ging het niet helemaal lekker bij de Rangers, maar op wonderbaarlijke manier wisten ze 8 seconden voor het einde van de 3e periode toch nog gelijk te maken. In de verlenging werd er niet meer gescoord en dus kwam het aan op shoot outs. Deze werden uiteindelijk gewonnen door de Rangers dus de sfeer zat er goed in. Een belevenis op zich.

Dag 8
Toen we vandaag wakker werden en het hotel uitliepen bleek er midden op de straat een markt te zijn neergezet. De hele straat was voor zo’n 8 blokken afgesloten voor verkeer. Best leuk om te zien in dat chaotische New York. We besluiten dan maar ook om voor het ontbijt gebruik te maken van de markt en we scoren een creppe en een broodje gyros als brunch. Verder slenteren we nog even over de markt voordat we aan ons program beginnen.

Voor vandaag stond de “Sex and the city” tour op het programma. Niet echt iets waar Richard naar uit keek maar Marjolein wel! Maar voor dat het zover is, gaan we weer met de Gray Line een stukje van New York bekijken. Vandaag nemen we de Uptown loop. Deze rondrit gaat door het noordelijke gedeelte van New York en maakt o.a. een tocht langs het park en door “The Bronx” oftewel Harlem. Ook komen we langs een aantal musea maar dat is nou niet echt helemaal ons ding.

Om 14:45 uur moeten we klaar staan bij het Plaza hotel. Voor dit hotel bij de Pullitzer fontein is het verzamelen voor de tour. In eerste instantie konden we niet mee. Er was iets fout gegaan met de boeking, maar omdat er een raar mens dacht dat ze wel met een baby mee kon (niet dus) was er ineens plek voor ons. Jippie voor Marjolein!! De tour is echt leuk. Een bus vol fans van Sex and the city op pad door New York City. Met de bus rijden we langs diverse fragmenten uit de serie. Terwijl we er langs rijden speelt de dvd speler het stukje uit de serie af. Ook maken we nog wat stops bij the pleasure chest waar Charlote haar Rabbit kocht en bij de magnolia bakery in the east vilage waar we cupcakes eten net als Miranda en Carrie en nemen we een cosmopolitan in de bar van Steve en Aidan. Daarna gaan we ook nog langs het HBO gebouw, de basis van de serie. Een bijzondere manier om een stukje dichter bij de serie en de 4 dames te komen.

Na afloop van de tour gaan we eerst op zoek naar een leuk restaurant om wat te eten en duiken we erna nog de Ierse pub in om de herhalingen te zien van de gespeelde voetbalwedstrijden van het weekend.

Dag 9
Voor de maandag hebben we overdag niets op het programma. ’s Avonds hebben we al wel vol gepland. We hebben kaarten voor de Black Crowes. Omdat onze “hop on hop off” kaartjes vandaag nog geldig zijn gaan we weer op rit met de bus. Vandaag nemen we de Brooklyn tour en maken we een ronde door Brooklyn. Er zijn geen plaatsen waar we er specifiek even uit willen maar dat hoeft ook niet. Vanaf de bovenkant van de bus kunnen we alles goed zien en de bus maakt een lange stop langs het water zodat we nog wat foto’s kunnen nemen van de Manhattan Skyline.

Na afloop van de tour gaan we weer richting hotel waar we even omkleden en dan op zoek gaan naar de concertzaal voor vanavond. Die is snel gevonden. De zaal is om de hoek van Madison Square garden waar we zaterdags al waren geweest. Omdat we veel te vroeg waren hadden we ruim de tijd om te gaan eten. Vlakbij de zaal zat een echte Amerikaanse Diner á la Happy Days waar we heerlijk gegeten hebben.

Om even voor 7 gaan we richting de Hammerstein Ballroom waar het concert zal plaatsvinden. Om 7 uur gaat de deur open en komen we in een verschrikkelijk mooie maar koude zaal terecht. Het bier is er niet echt voordeling ($ 7,-) maar om niet te bevriezen onder de airco nemen we het er maar van. Na afloop van het concert pakken we de yellow cab terug naar het hotel.

Dag 10
Vandaag regent het. En de voorspelling is dat het ook de hele dag blijft regenen. Gelukkig slapen we aardig uit dus nemen we een laat ontbijt / vroege lunch en besluiten we maar wat winkels in te duiken. Nadat we de Nike store, the NHL store en nog tig winkels hebben gehad is het toch al later dan we dachten. Langzaam lopen we weer terug naar het hotel en gaan we wat dichterbij nog op zoek naar wat echte New York City souvenirs en duiken we nog even de mega grote Toys ‘R Us winkel in waar ze een reuzenrad midden in hebben gebouwd. Ook de Virgin store pikken we nog mee en we weten de juiste souvenirs te scoren. Omdat we van het vele lopen behoorlijk op zijn en geen stap meer kunnen zetten besluiten we room service te reserveren. Dat moet je toch ook een keer gedaan hebben! Na wat biertjes en de maaltijd op de kamer zit deze laatste echte dag NYC erop.
Dag 11 ( en 12)
Vandaag gaan we weer naar huis. We worden tussen 16:20 uur en 16:40 uur opgehaald. Omdat het weer iets beter zou worden hebben we voor vandaag een dagje Central Park gepland. We zijn er al wel een paar keer langs gegaan met de bus maar het park zelf hebben we nog niet gezien. Dit is best wel een bijzonder stukje rust in zo’n grote stad. In het park stikt het van de eekhoorns en ondanks dat ze volop bezig zijn de finish van de ING New York Marathon op te zetten is het er heerlijk rustig na alle drukte van de rest van Manhattan. Nadat we lekker suffe foto’s hebben gemaakt en weer onze voeten volop hebben laten lopen, gaan we op zoek naar een Starbucks om even op te warmen.

Daarna gaan we richting hotel. We zijn iets te vroeg maar dat blijkt maar mooi ook want de taxi staat om 16:00 al klaar voor het hotel. Na een rit van 2 uur (en nog 4 keer ons hotel gezien te hebben) komen we aan op JFK Airport voor onze vlucht naar Keflavik. Gelukkig hebben we geen vertraging en komen we zelfs een uur eerder in IJsland aan dan gepland. Lekker, want we hadden daar maar een overstap van een uur. Dat wordt nu dus wat langer en wat minder hectisch. Ook het vliegtuig in IJsland heeft geen vertraging al moeten we wel even wachten tot het vliegtuig ijsvrij gemaakt is. Al met al komen we precies volgend schema om 11:50 uur op Schiphol aan en zit de vakantie voor 2008 er al weer op.