Vakantie 2006

Op 4 april vertrokken Richard en ik naar Cuba voor een 9-daagse rondreis met daarna een strandverlenging. Bij Holland International hadden wij de rondreis "Cuba Libre" geboekt in combinatie met verlenging in het Barcelo Solimar resort in Varadero.  Het is uiteindelijk weer een super mooie en leuke vakantie geworden. Om een ieder een idee te geven wat we gedaan en gezien hebben hier een reisverslag van dag tot dag.

4 april 2006
Om 09.30 (lokaal) vertrokken wij met Arke Fly vanaf Schiphol naar de luchthaven van Varadero in Cuba.  Na een ongeveer 11-uur durende vlucht kwamen wij om 14.10 (lokaal) aan in Varadero. Hier stond de Cubaanse afgezant van Holland International en Arke, Frank Zonderland, reeds voor ons klaar om ons naar bus met chauffeur en gids voor de komende week te wijzen. We werden voorgesteld aan onze chauffeur, José Luis en onze gids Joël. De rest van onze groep bestond uit 27 Nederlanders een één Belg

Staand (v.l.n.r):
Ben. Diana, Erwin, Arie, Manon, Dick, Danielle, Nanne, Huub, Renske, Oswald, Evie, ..............,
Marjolein, Wil, ........., Peter, Addy, Nel, Miranda, Leo

Zittend (v.l.n.r.):
José Luis, Joël, Richard, Marjolein, Johanna, Marjan, Sabine, Jolanda, Luc

(voor ontbrekende namen en/of niet correct geschreven m_prent@hotmail.com)

Dag 1-3 (4, 5, 6 april)
Vanaf de luchthaven vertrokken we naar Havana. Tijdens deze reis stopten we bij het standbeeld van Piet Hein in Matanzas. In de baai waar dit beeld stond zou de ons zo bekende zilvervloot aanwezig zijn. De inwoners van Matanzas voelen zich dan ook rijk! Na ongeveer 2 uurtjes rijden kwamen we aan in Havana bij ons 1ste hotel,  Hotel Kohly. In dit hotel zouden we de eerste 3 nachten doorbrengen. Na onze aankomst hebben we eerst maar even het zwembad getest en daarna genoten van een biertje op het terras. Na het eten nog wat gedronken maar verder vroeg opbed want het tijdverschil moet je te lijf! (6 uur vroeger) en we moesten de dag erna natuurlijk meteen op pad........

Na een eerste nacht rust begonnen we aan onze rondleiding. Om 9 uur vertrok de bus voor een city tour door het oude centrum van Havana. Allereerst bezochten we het Plaza de la Revolución. Op dit plein staat een groot beeld van José Marti en diverse afbeeldingen van Ché Guevara. Bovendien waren rondom het plein diverse overheidsgbouwen gevestigd waaronder Fidel zijn eigen kantoortje! Hierna vertrokken we naar Colón (zie foto rechts). Een begraafplaats van groot formaat. Wellicht een beetje een macaber El Floriditamuseum (want zo werd het beschreven) maar zeker de moeite waard. De mensen in Cuba zien het graf echt als laatste rustplaats en vele graven zagen er dan ook beter uit dan sommige huizen in Cuba.  Na het bezoek aan Colón vertrekken we naar het centrum. We bezoeken/bezichtigen o.a. El Floridita (stamkroeg van Ernest Hemmingway, zie foto links), La Bodeguito del Medio (ook stamkroeg van deze schrijver, alcoholistje denk ik dan maar), Museo del rum en een oorlogsmuseum. Daarna krijgen we nog even de gelegenheid om over een plaatselijk marktje te struinen en een borrel te halen in El Floridita.  Na afloop van de dag kunnen we weer wat eten en drinken in ons hotel.

De 2e echte dag in Cuba moeten we weer vroeg op. Om kwart voor 8 vertrekken we richting Pinar del Rio. Het centrum van de tabak. We bezoeken hier dan ook een sigaren fabriek waar we helaas geen foto's mogen maken. Wel krijgen we uitgebreid uitgelegd hoe de echte cubaanse sigaren gemaakt worden. Na de sigaren fabriek vertrekken we naar een lokale rum fabriek. Hier wordt de echte Pinar del Rio rum gemaakt. Onze volgende stop is de Vinales Valei. Een vallei met bijzondere bergen, mogotes. Echt een schitterend gebied. In dit gebergte bezoeken we oude rotstekeningen en maken we een boottocht door een grot met diverse beelden en schetsen.

Dag 4 (7 april)
Op de vierde dag laten we havanna achter ons en vertrekken we om 8 uur richting een krokodillenfarm. Hier krijgen we krokodillen te zien van 20 cm tot 4 meter. Onze eigen gids weet ook nog een leuk lokfluitje zodat we uitgebreid de gelegenheid krijgen om de krokodillen te fotograferen. Na ons bezoek rijden we door naar recreatiegebied Punta Cardiz. Een afgelegen stukje strand en rotsen waar we eerst gaan lunchen en later de gelegenheid krijgen om te zwemmen/snorkelen en zonnen bij en in de Caribische zee. Als grote verassing van de dag meld de gids nog even dat het hotel waar we de nacht gaan doorbrengen, Hotel Faro Luna,  op basis van All-in zal zijn. Een heerlijk extraatje waar we dan ook van genoten hebben.

Dag 5-6 (8 en 9 april)
De volgende dag vertrekken we richting Cienfuegos. Allereerst gaan we met de bus naar het centrum van Cienfuegos waar we precies een lokale feestdag speciaal voor kinderen meemaken. Door de straten heen lopen honderden kinderen allemaal in mooie jurken en overige verkleedkleren. Na diverse kleine straatje bekeken te hebben krijgen we in een koloniaal pand nog een cuba libre en dan vertrekken we naar Park Cubanita. In dit park moeten we over stappen op een russische limousine... Oftewel een 6x6 legertruck. Na een hobbelige eerste rit komen we aan bij een klein restaurantje dat midden in dit bergrijke gebied zit. Hier eten we bonensoep en kunnen we kiezen uit vis en kip (doen we eigenlijk de hele week al dus we zijn er aan gewent). daarna rijden we met onze limo naar Trinidad, ook wel de parel van het zuiden genoemd. Ook hier lopen we eerst een tijdje door het stadje, drinken we de lokale La canchanchara )lokale coktail van rum) en bezoeken we weer een klein marktje. daarna vertrekken we naar ons volgende hotel, waar we de eerstkomende 2 nachten zullen door brengen. Hotel Los Helechos in Topes de Collantes. Dit hotel was vroeger een oude legerkazerne en met de hele ploeg hebben we 1 gebouw ter beschikking.

Voor de volgende dag staat er weer een tour met de limo op het program. Deze dag trekken we de bergen in op weg naar park guanayara. Hier gaan we eerst een stukje lopen waarna we aankomen bij een waterval en de groep zich splits. Een deel van de ploeg kiest ervoor om de tocht af te maken door het water. De zogenaamde Rambo tour. De rest volgt het pad en wachten op de Rambo's bij de laatste kleine waterval waar we met z'n alle nog even kunnen zwemmen. Na de heerlijk verfrissende zwempartij lopen we door de bossen naar ons restaurant voor de lunch. Hier eten we voor de verandering.... kip! En wel tussen de kippen en kuikentjes in. (want die lopen gewoon rond de tafels) Na de lunch vertrekken we met onze limo's weer terug naar het hotel. Helaas krijgen we onderweg pech met beide auto's. (gebeurd nooit zei de gids, zal je altijd zien) Maar na een paar uur in de brandende zon was zowel de kapotte watertoevoer als de V-snaar als de brandstoftoevoer weer gemaakt en konden we naar ons hotel.

Dag 7 (10 april)
Op dag 7 vertrekken we richting Santa Clara. De stad van Che Guevara. Hier bezichtigen we het plein van Ché maar krijgen we helaas niet de mogelijkheid het Masoleum te bezoeken. Dit is helaas gesloten. Wel bezoeken we nog de trein die door Ché is overvallen en wat het einde aan de Amerikaanse periode in Cuba betekende. Na een uitgebreide lunch (de beste van de hele tour!) en nog wat bezichtigingen gaan we op weg naar ons laatste hotel van de rondreis, Hotel La Granjita Een schitterend hotel met allemaal kleine cottages waar we de nacht doorbrengen. De laatste nacht met z'n alle......

Dag  8 t/m 15 (11 t/m 18 april)
Op deze dag vertrekt een ieder naar zijn eigen hotel voor zijn/haar strandverlenging. Bijna niemand zat in hetzelfde hotel dus moesten we voor een weekje (tot de terugreis) even gedag zeggen. Nu begint de rustvakantie!!!!! Wij verbleven in Hotel Barcelo Solymar, in één van de bungalows op basis van all-inn.  Een super mooi en groot hotel voorzien van vele barretjes en restaurantjes en 2 zwembaden en eigen strandgedeelte (met bar!) Hier brachten we de laatste 7 dagen van onze vakantie door. 7 dagen vol zwemmen, luieren, eten en drinken

18 april
Vanaf ons hotel werden we door Joël (onze gids van de rondreis) weer opgehaald om naar de luchthaven te gaan van Varadero. Het zat er al weer op. Genoten van een mooie en heerlijke vakantie. Voor andere zeker een aanrader!

Nog een laatste tip voor mensen die ook naar Cuba toe willen en/of gaan. Neem wat pennen , stiften, schriften, zeepjes en andere dingetjes mee voor de lokale bevolking. Men krijgt van de overheid door middel van een bonnen systeem de eerste levensbehoefte. Maar als je kijkt hoe blij kinderen zijn met wat pennen of stiften..... In onze groep hadden meerdere mensen dit soort dingen mee en die werden bijna uit hun handen getrokken zo blij was iedereen er mee!!!!!!